Wśród tańczących liści edukacja przyrodnicza w terenie
Realizując tematy przyrodnicze nie możemy zapomnieć o podstawowym czynniku poznawania przyrody czyli o wycieczkach, które spełniają dużą rolę poznawczą, wychowawczą i kształcącą.
Pomimo odmiennych warunków pracy wycieczki szkolne są przede wszystkim lekcjami w terenie, gdyż w czasie ich trwania uczeń może zaobserwować wiele interesujących rzeczy, wyrobić i doskonalić swoje zdolności obserwacyjne, rozwijać myślenie, kształtować naukowy pogląd na świat, a także wzbogacić się o wiele silnych i niezapomnianych wrażeń. Poprzez takie wyjście uczeń poznaje swoje najbliższe środowisko, oraz dostrzega dynamikę zmian zachodzących w przyrodzie i w najbliższym środowisku.
Realizując tematy związane z jesienią, a także korzystając z pięknej, październikowej pogody, uczniowie klasy Ib wraz ze swoją wychowawczynią Bożeną Górną–Setlak i panią Joanną Nosek wybrali się do Rodzinnego Parku Uzbornia.
Po przyjściu na miejsce wszystkich urzekł niepowtarzalny czar tego miejsca. Pożółkłe liście rozstawały się z koronami drzew rosnących w parku. Między gałęziami rozwieszone nitki babiego lata pobłyskiwały w promieniach przesuwającego się leniwie słońca. Dokoła unosił się charakterystyczny, jesienny zapach. Pod nogami szeleściły dywany utkane z różnych, kolorowych liści.
Uczniowie dokładnie obserwowali otaczające ich środowisko. Zadawali pytania, odpowia-dali, dzielili się swoimi wrażeniami. Dziewczynki układały jesienne bukiety, chłopcy wymyślali różne zabawy.
W dalszej części wycieczki dzieci wraz z nauczycielkami zwiedzili nowe inwestycje, które powstały w parku. Boiska do gry, muszlę koncertową, ścieżki, altanki no i oczywiście plac zabaw, z którego z wielką ochotą skorzystali.
Wycieczka się udała. Uczniowie pełni wrażeń i bogatsi o nowe informacje i doświadczenia wrócili szczęśliwie do szkoły. (bg–s)
|