„Jedziemy nad morze” — pracujemy metodą projektów
W ramach realizacji programu Szkoła z klasą 2.0 nasza klasa pod kierunkiem wycho-wawczyni Bożeny Górnej–Setlak przystąpiła do realizacji projektu „Jedziemy nad morze”, który składał się z siedmiu projektów cząstkowych łączących się w jedną całość realizowanych przez oddzielne grupy.
- Grupa I — zajęła się „Atrakcjami polskiego wybrzeża”
- Grupa II — opracowała temat „Rośliny i zwierzęta żyjące w naszym morzu”
- Grupa III — zainteresowała się „Skarbami Bałtyku”
- Grupa IV — opisała „Charakterystyczne ptaki żyjące nad morzem”
- Grupa V — zorganizowała wystawę prac malarskich z dołączonymi do nich opisami na temat „Uroków morskiej pogody”
- Grupa VI — zainteresowali „Ludzie morza”
- Grupa VII — sprawdzała swoje talenty w kuchni, degustowała morskie przysmaki własnoręcznie przez siebie zrobione i wykonała swoją książkę kucharską „Nadmorska kuchnia”
Przed przystąpieniem do realizacji projektu wspólnie z naszą panią odwiedziliśmy Centrum Informacji Multimedialnej, gdzie oglądnęliśmy na DVD filmy o morskiej tematyce: — „Głębiny oceanu — podwodna oaza”, „Ocean — wielka rafa koralowa”. Filmy te wywarły na nas ogromne wrażenie. Ukazały nam piękno i ogromne bogactwo podwodnego świata.
W klasie przeprowadziliśmy szereg zajęć z edukacji przyrodniczej. Oglądnęliśmy wiele morskich eksponatów wypożyczonych ze szkolnej pracowni przyrodniczej. Podziwialiśmy koralowce, muszle, pąkle, rozgwiazdy, jeżowce. Mieliśmy możliwość dotknąć zasuszonych krabów i innych zwierzątek morskich. Widzieliśmy zasuszone morskie roślinki na przykład brunatnice i krasnorosty. Bardzo podobała się nam pływająca słoiku Chełbia modra.
|
Nad projektem „Jedziemy nad morze” pracowaliśmy w klasie i poza szkołą. W ramach dodatkowych pozalekcyjnych działań każdy zespół pracował oddzielnie według ustalonego przez lidera grupy harmonogramu. To właśnie lider odpowiadał za cały zespół, kierował pracą swoich kolegów, ustalał zadania, kontaktował się z nauczycielem, informował o postępie prac, zgłaszał uwagi, mówił o napotkanych trudnościach lub różnych drobnych nieporozumieniach, które nieraz pojawiały się podczas pracy całego zespołu.
Z panią na temat projektu mogliśmy rozmawiać każdego dnia, gdyż widzimy się co dziennie. Mogliśmy pytać o wszystko. Pani zawsze nam pomogła i rozwiewała nasze wątpliwości. Takie prawdziwe konsultacje odbywały się co 2 tygodnie w piątek na piątej lekcji. Każdy zespół przynosił do szkoły efekty swojej pracy i informował o swoich poczynaniach. Lider każdej grupy opowiadał na jakim etapie jest jego zespół, co udało się zrobić do tej pory, a co jeszcze jest do wykonania.
Z panią kontaktowaliśmy się także za pomocą poczty elektronicznej głównie w celu przesłania zdjęć, które wykonaliśmy aparatami cyfrowymi w swoich domach w czasie reali-zacji poszczególnych zadań. Do szkoły przynosiliśmy też pendrive lub płyty CD, na których były nagrywane fragmenty prezentacji multimedialnej. W kontaktach między panią i kolegami posługiwaliśmy się też telefonami komórkowymi, które bardzo ułatwiały nam życie. (bg–s)
|