Projekt – „PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄDO WIEDZY”
WSTĘP
Projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opiera się na założeniu, że każde dziecko jest zdolne. Rolą dorosłych (nauczycieli i rodziców) jest te zdolności dostrzec i je rozwijać. Głównym celem Projektu jest dostosowanie metod, form i treści do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Wykorzystanie zainteresowań, uzdolnień uczniów umożliwi działania we wszystkich dziedzinach aktywności prowadzących do rozwijania kompetencji kluczowych.
Edukacja wczesnoszkolna powinna koncentrować się na odkrywaniu w dziecku tego, co jest niepowtarzalne i najlepsze. W edukacji zawsze kładziono nacisk na rozwój inteligencji, rozumianej jako zdolność ogólna. Każdy człowiek w mniejszym lub w większym stopniu takie zdolności posiada. To one właśnie pomagają osiągnąć lepsze lub gorsze wyniki w nauce. Również rodzina ma bardzo duży wpływ na rozwój dziecka i jego osiągnięcia edukacyjne. Zaspokajanie przez rodzinę potrzeb emocjonalnych dziecka jest niezbędne do rozwijania procesów poznawczych w szkole.
Howard Gardner amerykański psycholog i neurolog poszedł dalej. Jego koncepcja inteligencji wielorakich o które oparty jest Projekt, odbiega od tradycyjnego ujęcia inteligencji. H. Gardner w odniesieniu do dzieci wyróżnia 8 typów inteligencji: językowa, matematyczno–logiczna, wizualno–przestrzenna, muzyczna, przyrodnicza, ruchowa, interpersonalna i intrapersonalna. Według niego wszystkie te inteligencje można kształtować i rozwijać, co zwiększa możliwość uczenia się dzieci. Inteligencje współpracują ze sobą. Przy pomocy „mocniejszej” inteligencji, można rozwijać inteligencje „słabszą”. Właściwa organizacja środowiska szkolnego i domowego sprzyja rozwojowi inteligencji wielorakich.
Program, którego realizacji podjęłam się jako pierwsza w naszej szkole trwa przez 3 lata. W kolejnych latach będzie realizowany w innych klasach. Realizację projektu rozpoczęłam w roku 2008/2009. Moi uczniowie byli wtedy w klasie Ia. Zdiagnozowałam każdego ucznia (określiłam jego profil inteligencji) poprzez obserwacje w trakcie swobodnych zabaw z użyciem nowym pomocy dydaktycznych i dokonywanych przez nich wyborów oraz dzięki informacjom uzyskanym od rodziców. Trwało to od kwietnia do czerwca. W tym też czasie urządzałam trzy Ośrodki Zainteresowań, w których znalazły się środki dydaktyczne służące rozwijaniu różnych umiejętności w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich sukcesywnie spływąjące do szkoły.
Obecnie sami uczniowie wzbogacają te ośrodki o inne pomoce przyniesione z domu lub gromadzone podczas wycieczek i spotkań z ciekawymi ludźmi.
Od 1 września moi uczniowie już drugoklasiści oprócz zajęć dydaktycznych pracują dodatkowo 4 godziny tygodniowo. Na tych zajęciach realizuję swój program. Starałam się aby był on bardzo atrakcyjny dla dzieci. Moim celem jest – zobacz, dotknij, zrób to sam. Podczas zajęć uczniowie za każdym razem dzieleni są na zespoły pracujące w różnych Ośrodkach. W każdym z nich rozwijamy inteligencje interpersonalną i intrapersonalną. Dodatkowo Pierwszy Ośrodek Zainteresowań sprzyja rozwojowi inteligencji językowej, Drugi Ośrodek rozwija inteligencje wizualno–przestrzenną, ruchową i muzyczną, a Trzeci Ośrodek Zainteresowań pomaga rozwijać inteligencje matematyczno–logiczną i przyrodniczą. Jeżeli zajęcia odbywają się poza klasą zawsze zabieramy te środki dydaktyczne, które są w danym dniu potrzebne. (aś)
|