Podsumowanie trzeciego etapu projektu unijnego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”
4 stycznia 2011 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5, im. Jana Matejki w Bochni w klasie Ia pod kierunkiem wychowawczyni Bożeny Górnej–Setlak rozpoczęły się pozalek-cyjne zajęcia trzeciego etapu projektu unijnego „Pierwsze
uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” – współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet pańs-twa. Głównym celem tego projektu było wdrożenie elastycznego modelu edukacji i dostosowanie go do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia z wykorzysta-niem nowatorskich metod i treści kształcenia w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Przyjacielem i przewod-nikiem uczniów w świecie nauki i zabawy, w podróżowaniu po krainie marzeń oraz odkrywaniu swojego miejsca wśród ludzi była maskotka projektu — pacynka Myszka, którą na użytek III etapu nazwano Myszką Agnieszką.
Pierwsze zajęcia projektu miały charakter integracyjny. Założono — KLUB MYSZKI AGI. Każdy dostał imienną, członkowską legityma-cję – zakładkę informującą o przynależności do tego klubu. Wymyślono słowne powitanie naszej przewodniczki, które stało się hasłem przewodnim naszego projektu.
„Z Myszką razem się bawimy, przez zabawę się uczymy”
Zawsze pracowaliśmy w Ośrodkach Zainteresowań wyposażonych w różnorodne środki dydaktyczne. Każda grupa uczniów wykonywała różne zadania, które przygotowała dla nich Myszka. Pracowaliśmy z dużym zaangażowaniem. Z pośród różnych propozycji zadań każdy wybierał dla siebie te, które go najbardziej interesowały.
Bardzo lubiliśmy zadania muzyczne. Śpiewaliśmy piosenki, układaliśmy nowe rymowanki, wymyślaliśmy własny akompaniament przy pomocy instrumentów perkusyjnych już gotowych lub takich, które sami zrobiliśmy. Przykładowo mogła to być puszka wypełniona piaskiem lub drobnymi kamyczkami, kapsle z butelek nawleczone na drucik, pudełko na którym można wybijać rytm lub wiele innych własnoręcznie zrobionych instrumentów. Z wszystkiego można wydobyć muzykę jeżeli oczywiście się to lubi i chce. A my lubimy i chętnie sobie podgrywamy do piosenek znanych, już gotowych lub takich, które sami ułożymy. Sami wymyśliliśmy piosenką o naszej ulubionej pacynce Myszce Agnieszce, która wszędzie nas zabiera i przygotowuje dla nas wiele zabaw i ciekawych atrakcji. Piosenka ta stała się najważniejszą piosenką naszych zajęć. Bardzo lubiliśmy także wymyślać własne układy taneczne. Przychodziło to nam z łatwością. Wystarczył tylko podkład muzyczny, a nogi już same „chodziły”.
Naturalna wrażliwość dzieci na otaczający świat oraz chęć poznawania i działania sta-nowiła dobry punkt wyjścia do kształtowania i modyfikowania wielu pojęć i postaw ekolo-gicznych. W czasie zajęć z projektu uczniowie mieli możliwość przeprowadzenia szeregu różnych eksperymentów i doświadczeń. Mogli oswoić się z mikroskopem, lupami, mogli doś-wiadczać i poznawać. W wyniku przeprowadzonych obserwacji, sprawdzali swoje hipotezy i wyciągali wnioski.
W klasie zorganizowano Kącik Młodego Przyrodnika, który znajdował się w III Ośrodku Zainteresowań rozwijającym między innymi inteligencję przyrodniczą. Opiekowali się nim wszyscy, ale szczególne zadanie miały dwie uczennice Oliwka i Wiktoria, które codziennie go pilnowały. Ich zadaniem było między innymi prowadzić kalendarz i nanosić na nim codzienne zmiany pogodowe oraz dzień, miesiąc, temperaturę. Lubiliśmy rozmawiać na tematy przyrod-nicze, oglądać albumy, zdjęcia, ilustracje, a także zbierać różne ciekawe okazy przyrodnicze podczas naszych ekologicznych spacerów i spotkań z otaczającą nas przyrodą.
Zajęcia z projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” dostarczały wszystkim uczestnikom wielu radości i niezapomnianych wrażeń. Każdy znalazł dla siebie coś ciekawego, coś co go zainteresowało i pozwoliło rozwijać swoje wiadomości i umiejętności. Możliwości było wiele. Można było: posłuchać ciekawych opowieści z Bajek–grajek, czyli płyt CD z nagraniami tekstów bajek muzycznych, pograć w warcaby i w inne gry planszowe, układać klocki zgodnie z instrukcją lub tworzyć własne kompozycje, budować różne kons-trukcje wykorzystując gotowe elementy i swoją kreatywność. Mały Majsterkowicz pomagał realizować się nie tylko chłopcom ale i dziewczynkom. Ser Szwajcarski poprawiał efektyw-ność uczenia się oraz umożliwiał tworzenie wielu własnych gier i zabaw, indywidualnych i grupowych, wzmacniał koncentrację uwagi oraz usprawniał analizę i syntezę wzrokowo–ruchową. Puzzle, klocki–układanki, Magiczny Trójkąt Matematyczny z zestawem kart wzor-cowych, Studnia Jakuba to materiały edukacyjne uczące cierpliwości i zręczności. Klocki – GEO, Mozaika XXL, klocki Figury Porównawcze, Waga z cylindrami, Korale Matematyczne pozwalały na uczenie się poprzez działanie na miarę i w sposób dostosowany do poziomu rozwoju każdego ucznia, indywidualizację pracy dziecka oraz wpływały na rozwój jego myślenia.
Bardzo podobały się nam zajęcia ruchowe. Ciekawe zabawy z chustą animacyjną, drążkami, szarfami, woreczkami, kręglami, piłkami, szczudłami itp. Bogaty zestaw środków dydaktycznych II Ośrodka Zainteresowań pozwalał na budowanie gigantycznych tuneli, labiryntów, torów przeszkód, w których przeprowadzaliśmy wyścigi rzędów. Wymyślaliśmy wspólnie z naszą Panią i Myszką Agnieszką różne zabawy i sytuacje do których wykorzy-stywaliśmy środki dydaktyczne zgromadzone w Ośrodkach Zainteresowań. Za każdym razem miały one inne przeznaczenie.
Lubiliśmy się też bawić w Teatr. Do tego celu wykorzystywaliśmy teatrzyk, pacynki, ku-kiełki. Samodzielnie wymyślaliśmy scenariusze, układaliśmy dialogi, przeprowadzaliśmy wy-wiady. Często korzystaliśmy z wierszy i historyjek obrazkowych Małgorzaty Wojciechowicz – „Rok wierszem malowany”.
W czasie naszych wędrówek po krainie dziecięcej wyobraźni dotarliśmy również do ta-jemniczej Zakrętkolandii, gdzie wszystko było z zakrętek. Dla nas też czekały zakrętkowe zadania. Wymyślaliśmy zakrętkowe budowle, zakrętkowy teatr, zakrętkową orkiestrę, a na-wet zakrętkowe zawody sportowe. Wybraliśmy się na Biegun Północny, oczywiście wcześ-niej dokładnie do tej wyprawy przygotowywaliśmy się. Zastanawialiśmy się o czym myśli płatek śniegu? Wyszliśmy na spotkanie Pani Wiosny, a także poszukiwaliśmy biedronki, aby się z nią rozmówić. Chcieliśmy ją prosić, by pomogła nam w walce z mszycami, które tak bardzo przeszkadzają nam w naszych domowych ogródkach. To tylko niektóre tematy naszych spotkań. Wszystkie z nich były ciekawe, interesujące i pouczające. Każdy z nich wniósł coś nowego, co pozwoliło nam pogłębić i utrwalić nasze wiadomości, umiejętności i rozwinąć nasze inteligencje.
Bardzo zaprzyjaźniliśmy się z naszą pacynką Myszką – Agnieszką, która stała się hono-rowym członkiem naszej klasy. Oczywiście czeka nas jeszcze ostateczna prezentacja, bę-dąca pokazem naszych umiejętności gdzie będziemy dziękować Myszce za jej obecność, pomoc i zaangażowanie, ale na ostatnich naszych zajęciach postanowiliśmy zorganizować naszej Myszce niezapomniane urodziny. Był tort ze świeczkami, urodzinowe czapeczki, pięknie udekorowana klasa, balony, prezenty, niespodzianki, życzenia i konkursy z nagro-dami. Swoją obecnością zaszczycili nas goście między innymi Pan Dyrektor Jerzy Sumara i Pani Dyrektor Ewa Gardziel. Pani Magdalena Przybyło z zespołem redakcyjnym składającym się ze starszych koleżanek z naszej szkoły, byli przedstawiciele rodziców, nasza Pani wychowawczyni i uczniowie klasy Ia. Panowała przyjemna atmosfera. Wszyscy trzymali się za ręce i przesyłali sobie „Iskierkę Przyjaźni”. Były to prawdziwe urodziny, o których długo będziemy pamiętać.
Zajęcia III etapu projektu unijnego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia droga do wie-dzy” dobiegły końca. Były one dla nas źródłem cennych doświadczeń, przeżyć, nowych wia-domości i umiejętności. Stały się drogowskazem wskazującym właściwą drogę w procesie uczenia się, odbierania bodźców z otoczenia i prawidłowego reagowania na nie. Zajęcia zmotywowały nas do dalszych poznawczych poszukiwań, respektowania indywidualnego profilu inteligencji, wiązania poznania z działaniem, co stanowi istotę nowoczesnej szkoły, kształtowania kluczowych kompetencji. (bg–s)
|