O czym myśli płatek śniegu?
Naturalna wrażliwość i ciekawość dzieci na otaczający świat oraz chęć poznawania i działania stanowi dobry punkt wyjścia do kształtowania u nich lub modyfikowania wielu pojęć i postaw ekologicznych.
Przykładem takich działań mogą być kolejne zajęcia projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia droga do wiedzy” — zatytułowane „O czym myśli płatek śniegu?” Zajęcia te dały dzieciom możliwość poznania właściwości śniegu w czasie uczestniczenia w zabawach badawczych.
W czasie tych zajęć uczniowie mieli możliwość przeprowadzenia szeregu zimowych eksperymentów i doświadczeń. Mogli oswoić się ze śniegiem, mogli doświadczać i poznawać właściwości śniegu.
W wyniku przeprowadzonych obserwacji stwierdzili, że atmosfera ziemska jest bardzo zanieczyszczona, a „biały” śnieg opadając na ziemię kumuluje w sobie różne brudy. Ponadto w podwyższonej temperaturze śnieg zmienia się w wodę, a ta z kolei paruje. Z pary tworzą się krople, które w postaci deszczu spadają na ziemię.
Bardzo ciekawym zadaniem było przeprowadzenie wywiadu z płatkiem śniegu oraz przedstawienie na kartce papieru jego niepowtarzalnego kształtu.
Wiele radości dostarczyły dzieciom zabawy zimowe w sali gimnastycznej z wykorzystaniem chusty animacyjnej i gazet. Były oczywiście rzuty do celu, prawdziwy mecz na śnieżne kule i na koniec śnieżna zamieć i śniegowa burza. (bg–s)
|