Rozwijamy zdolności i zainteresowania
Drugi etap projektu „Pierwsze doświadczenia uczniowskie drogą do wiedzy” rozpoczął się 1 grudnia 2009 r., a zajęcia pozalekcyjne odbywają się od 1 lutego 2010 r.
Pracuję z uczniami klasy Ib. Rodzice chętnie zgłosili swoje dzieci, by zgodnie z założenia-mi projektu rozwijać ich zdolności i zainteresowania. Odbywa się to w wyposażonych w za-bawki „Ośrodkach Zainteresowań” oraz podczas wycieczek i spotkań.
Tematyka przeprowadzanych przeze mnie zajęć jest różnorodna, pobudzająca inteli-gencję językową, interpersonalną, intrapersonalną, wizualno–przestrzenną, muzyczną, ruchową, przyrodniczą i matematyczno–logiczną.
Uczniowie bardzo lubią zorganizowane zabawy ruchowe z wykorzystaniem otrzymanych przyborów i przyrządów. Same też wymyślają kolejne ich zastosowania. Twórczość dzieci widać na każdym kroku. Jedne potrafią stworzyć orkiestrę, ułożyć akompaniament. Inne umieją uruchomić wyobraźnię i opowiedzieć na podany temat wymyśloną historię. Z zain-teresowaniem oglądają i słuchają historyjek obrazkowych, „Bajek–grajek”, organizują pacynkowy teatrzyk. Korzystają także z dużego wyboru zestawów logicznych „Logiko”, rozwiązują różne zadania, konstruują i budują. Duża grupa dzieci, zwłaszcza chłopców, interesuje się doświadczeniami. Zainspirowani zajęciami pt. „Wodne eksperymenty” przy-noszą do klasy własne doświadczenia.
Na zajęciach sięgam także po nowe techniki plastyczne m. in. rysowanie świecą, czy „mokre w mokre”. Inspiracją do twórczości są różne przeżycia dzieci, np. przyniesione przeze mnie do klasy akwarium ze złotą rybką. Uczniowie byli w gospodarstwie ogrodniczym i obser-wowali uprawę ogórków i pomidorów w szklarni. Sami też hodowali zdrowe kiełki pszenicy, a teraz doglądają, podlewają posadzoną przez siebie w doniczkach cebulę.
Zapoznając się z pracą w różnych zawodach, uczniowie byli w aptece „Pod Białym Orłem” i w Banku Spółdzielczym. Udanym przedsięwzięciem było spotkanie z artystką, panią Aliną Bukowską, która nie tylko zaciekawiła dzieci malarstwem, ale nauczyła je, jak prawidłowo i proporcjonalnie rysuje się postać ludzką – królewnę, księcia, czy rycerza.
Uczniowie mojej klasy mają także talenty literackie. Biorą oni udział w konkursie pt. „Od pierwszych wersów już na całe życie” organizowanym przez Bibliotekę Miejską.
Zdolności dzieci – aktorskie, językowe, muzyczne, plastyczne, wizualno–przestrzenne, organizatorskie i wszelkie inne – chciałabym wykorzystać do przygotowania scenariusza przedstawienia opartego na baśni pt. „Calineczka”.
Przed nami dużo jeszcze wspólnie spędzonych godzin i zaplanowanych wyjść, które mam nadzieję dalej będą inspirowały dzieci do rozwoju zdolności i wzbogacania swoich zainteresowań. (Alicja Golińska)
|