:. Strona główna
|
> Aktualności:
|
>> bieżące
|
>> wydarzenia
|
>> o nas w prasie
|
>> kalendarz
|
> Uczniowie:
|
>> w Samorządzie
|
>> piszą
|
>> na wycieczkach
|
>> w konkursach
|
> Zainteresowania:
|
>> kółka
|
>> kluby
|
> Sport w szkole
|
> Historia szkoły
|
> O Bochni
|
> Hymn szkoły
|
> Położenie szkoły
|
> Oferta
|
> Jan Matejko
|
> Galeria
|
> Archiwum
|
|
Wybrane ćwiczenia gimnastyki mózgu — Paula Dennisona.
I. WSTĘP
Większość z nas ma różne kłopoty ze sobą i z otoczeniem. Czujemy się zagubieni we własnych problemach. Mamy trudności w kontaktach z ludźmi, opory przy załatwieniu własnych spraw. Stosunki z otoczeniem nie układają się nam tak, jak byśmy tego oczekiwali. Nie potrafimy uporządkować własnego życia. W domu i w pracy wciąż brakuje nam czasu. Często bywamy niezdecydowani i niepewni siebie.
Dzieci mają trudności z nauką i koncentracją, problemy z czytaniem i pisaniem.
Zapraszam więc dzieci i ich rodziców, oraz wszystkich, którzy chcą się „odna-leźć” (wiek i płeć nie grają tu żadnej roli) do wspólnego korzystania z proponowa-nych ćwiczeń.
Propozycja ćwiczeń to nic innego jak jeden z elementów metody zwanej kine-zjologią edukacyjną lub inaczej „gimnastyką mózgu” stworzoną w latach 80–tych przez doktora Paula Dennisona.
Przykładowe ćwiczenia.
1. RUCHY NAPRZEMIENNE
- Wykonaj ruch naprzemienny, kolanem dotknij dłoni lub łokcia. Wykonuj to ćwiczenie dość wolno, bądź świadom ruchu. Możesz go wykonać krzyżując przeciwległą rękę z tyłu ciała — ćwiczenie powtórz 5–7 razy z każdej strony.
Ćwiczenie to usprawnia:
- — koordynację ruchową,
- — czytanie,
- — pisanie.
2. LENIWA ÓSEMKA
- W powietrzu lub na dużym arkuszu papieru rysuj duży znak nieskończoności (to właśnie jest leniwa ósemka). Zaczynaj od środka, rysuj w lewą stronę do góry. Głowę trzymaj nieruchomo, podążaj za rysowaną ósemką wzrokiem. Ćwiczenie wykonaj każdą ręką osobno trzy razy, zakończ oburącz również trzema ósemkami.
Ćwiczenie to usprawnia:
- — koordynację ręka – oko,
- — koordynację wzrokową (pole środkowe – peryferia),
- — czytanie,
- — pisanie i rysowanie.
3. SŁOŃ
- Przyłóż ucho do wyprostowanego ramienia ręki. Ręką tą rysuj w powietrzu „leniwą ósemkę”. Zacznij od środka i poruszaj się w lewą stronę do góry. Rysując ósemkę patrz w dal i balansuj ciałem przenosząc jego ciężar z jednej nogi na drugą, uginając przy tym kolana. Wykonaj możliwie obszerne ruchy. Powtórz to ćwiczenie dla drugiej ręki.
Ćwiczenie to usprawnia:
- — zdolności matematyczne,
- — pamięć,
- — słuch,
- — koordynację oczy – uszy – ręce,
- — umiejętności pisania ortograficznego.
4. SOWA
- Lewą ręką chwyć mocno mięśnie barku (czworoboczny – część górną) z prawej strony. Obróć głowę maksymalnie w prawą stronę, zrób wdech i powoli odwracaj głowę w lewą stronę jednocześnie wydychaj powietrze. Utrzymuj brodę na jednej wysokości. Powtórz ten ruch kilka razy i wykonaj to ćwiczenie na drugim ramieniu.
Ćwiczenie to usprawnia:
- — słuch,
- — pamięć,
- — mowę,
- — kontrolę ułożenia ciała w przestrzeni,
- — rozluźnienie mięśni szyi.
5. ENERGETYCZNE ZIEWANIE
- Połóż palce obu rąk na połączeniu żuchwy i szczęki (poczujesz to miejsce na otwierając i zamykając usta). Masuj te obszary jednocześnie szeroko otwierając i zamykając usta. Udawaj, że ziewasz i wydawaj relaksujące dźwięki ziewania.
Ćwiczenie to usprawnia:
- — komunikację,
- — skupienie,
- — ekspresję mowy,
- — odprężenie.
6. KAPTUREK MYŚLICIELA
- Palcami obu rąk chwyć brzegi małżowin usznych. Masuj jednocześnie uszy rozwijając małżowinę uszną zaczynając od góry a kończąc na dolnych płatkach. Wykonaj to ćwiczenie 3 5 razy, na koniec rozciągnij ucho we wszystkich kierunkach.
Ćwiczenie to usprawnia:
- — koordynację słuchowo–wzrokową,
- — słuch,
- — zdolności matematyczne,
- — pamięć krótkoterminową,
- — myślenie abstrakcyjne,
- — odruch ustalenia głowy,
- — rozluźnia napięcie kości czaszki.
7. POZYCJA DENNISONA (Pozycja Cooka)
- I część
Palcami obu rąk chwyć brzegi małżowin usznych. Masuj jednocześnie uszy rozwijając małżowinę uszną zaczynając od góry a kończąc na dolnych płatkach. Wykonaj to ćwiczenie 3–5 razy, na koniec rozciągnij ucho we wszystkich kierunkach.
- II część
Palce złącz opuszkami, stopy ustaw równolegle do siebie, oddychaj luźno i głęboko. Pozostań w tej pozycji około 1 minuty. Ćwiczenie można wykonywać na stojąco lub na siedząco.
Ćwiczenie poprawia:
- — słuchanie,
- — pewność siebie,
- — rozluźnienie,
- — pozytywne nastawienie.
8. PUNKTY POZYTYWNE
- Palcami delikatnie dotknij punktów, które znajdują się na czole w połowie odległości miedzy brwiami a linią włosów. Zamknij oczy i pomyśl o sytuacji stresowej. Pozostań w tej pozycji aż emocje z nią związane opadną. Pozwól sobie na przeżycie tego stresu w wyobraźni. Oddychaj spokojnie aż do chwili, gdy poczujesz, że napięcie minęło, a ciało się rozluźniło.
Ćwiczenie to poprawia:
- — kreatywne myślenie,
- — rozluźnienie,
- — komunikację,
- — pamięć,
- — pozytywne nastawienie,
- — pewność siebie.
9. RYSOWANIE OBURĄCZ
- Rysujemy oburącz symetryczne względem linii środka różne wzory. Możemy wydobywać różne dźwięki z grzechotek trzymanych w obu rękach.
Ćwiczenie to poprawia:
- — koordynację ręka – oko w różnych polach widzenia,
- — orientację przestrzenną i różnicowanie wzrokowe.
- Dzięki systematycznym ćwiczeniom mózgu można nadrobić wiele niedostatków. PODCZAS ICH WYKONYWANIA POWINNIŚMY PIĆ DUŻO WODY.
WODA:
- — wspomaga uczenie się i myślenie,
- — podnosi energetykę naszego ciała,
- — dotlenia mózg.
Gimnastykę mózgu stosuje się systematycznie nie tylko na zajęciach w szkole ale także w domu. Zatem jeszcze raz zapraszam Wszystkich do wspólnych ćwiczeń. (bg–s)
|
 |