Publiczna
Szkoła Podstawowa nr 5
im. Jana Matejki
w Bochni

ul.Kazimierza Wielkiego 71
32–700 Bochnia
tel./fax (014) 6122391
e-mail: bochnia@ps5.pl
Rok powstania - 1962
 :. Strona główna 
 > Aktualności: 
 >> bieżące 
 >> wydarzenia 
 >> o nas w prasie 
 >> kalendarz 
 > Uczniowie: 
 >> w Samorządzie 
 >> piszą 
 >> na wycieczkach 
 >> w konkursach 
 > Zainteresowania: 
 >> kółka 
 >> kluby 
 > Sport w szkole 
 > Historia szkoły 
 > O Bochni 
 > Hymn szkoły 
 > Położenie szkoły 
 > Oferta 
 > Jan Matejko 
 > Galeria 
 > Archiwum 
 :.  Wstęp |  :.  Główne założenia innowacji |  :.  Cele |  :.  Opis innowacji |  :.  Korzyści z innowacji |  :.  Opis działań |
 :.  Ewaluacja |  :.  Uwagi |  :.  Bibliografia |  :.  Wybrane ćwiczenia |
 :.  Zakończenie innowacji |  :.  Wśród tańczących liści |
 :.  Morze, nasze morze |  :.  Jedziemy nad morze |  :.  Uczymy się recytować |  :.  Ciasteczkowy maraton |  :.  Dbamy o zdrowie |
 :.  Integracja pokoleń |  :.  Ruch to zdrowie |  :.  Chwalimy się swoim talentem |  :.  Bezpiecznie z Michałem Bębenkiem |
 :.  Muzyka w nas gra |  :.  W klubie „Bezpiecznego Puchatka” |  :.  Piękne, brzydkie kaczątko |  :.  Zimowe zabawy z kinezjologią |
 :.  Bocheński rzeźbiarz |  :.  Klasowa wigilia |  :.  Pomalujmy świat |  :.  Leśne opowieści |  :.  Leniwe ósemki |
 :.  Kinezjologiczne rymy |  :.  Z wizytą u pór roku |  :.  „Staruszek Czas i ptaki” |  :.  Robimy sałatki |  :.  Spacerem po lesie |
 Archiwalne: Pierwsze uczniowskie dowiadczenia drogą do wiedzy |

Wybrane ćwiczenia gimnastyki mózgu — Paula Dennisona.

I.  WSTĘP

Większość z nas ma różne kłopoty ze sobą i z otoczeniem. Czujemy się zagubieni we własnych problemach. Mamy trudności w kontaktach z ludźmi, opory przy załatwieniu własnych spraw. Stosunki z otoczeniem nie układają się nam tak, jak byśmy tego oczekiwali. Nie potrafimy uporządkować własnego życia. W domu i w pracy wciąż brakuje nam czasu. Często bywamy niezdecydowani i niepewni siebie.

Dzieci mają trudności z nauką i koncentracją, problemy z czytaniem i pisaniem.

Zapraszam więc dzieci i ich rodziców, oraz wszystkich, którzy chcą się „odna-leźć” (wiek i płeć nie grają tu żadnej roli) do wspólnego korzystania z proponowa-nych ćwiczeń.

Propozycja ćwiczeń to nic innego jak jeden z elementów metody zwanej kine-zjologią edukacyjną lub inaczej „gimnastyką mózgu” stworzoną w latach 80–tych przez doktora Paula Dennisona.

Przykładowe ćwiczenia.

    1.   RUCHY NAPRZEMIENNE
  • Wykonaj ruch naprzemienny, kolanem dotknij dłoni lub łokcia. Wykonuj to ćwiczenie dość wolno, bądź świadom ruchu. Możesz go wykonać krzyżując przeciwległą rękę z tyłu ciała — ćwiczenie powtórz 5–7 razy z każdej strony.
    • Ćwiczenie to usprawnia:
    • — koordynację ruchową,
    • — czytanie,
    • — pisanie.
    2.   LENIWA ÓSEMKA
  • W powietrzu lub na dużym arkuszu papieru rysuj duży znak nieskończoności (to właśnie jest leniwa ósemka). Zaczynaj od środka, rysuj w lewą stronę do góry. Głowę trzymaj nieruchomo, podążaj za rysowaną ósemką wzrokiem. Ćwiczenie wykonaj każdą ręką osobno trzy razy, zakończ oburącz również trzema ósemkami.
    • Ćwiczenie to usprawnia:
    • — koordynację ręka – oko,
    • — koordynację wzrokową (pole środkowe – peryferia),
    • — czytanie,
    • — pisanie i rysowanie.
    3.   SŁOŃ
  • Przyłóż ucho do wyprostowanego ramienia ręki. Ręką tą rysuj w powietrzu „leniwą ósemkę”. Zacznij od środka i poruszaj się w lewą stronę do góry. Rysując ósemkę patrz w dal i balansuj ciałem przenosząc jego ciężar z jednej nogi na drugą, uginając przy tym kolana. Wykonaj możliwie obszerne ruchy. Powtórz to ćwiczenie dla drugiej ręki.
    • Ćwiczenie to usprawnia:
    • — zdolności matematyczne,
    • — pamięć,
    • — słuch,
    • — koordynację oczy – uszy – ręce,
    • — umiejętności pisania ortograficznego.
    4.   SOWA
  • Lewą ręką chwyć mocno mięśnie barku (czworoboczny – część górną) z prawej strony. Obróć głowę maksymalnie w prawą stronę, zrób wdech i powoli odwracaj głowę w lewą stronę jednocześnie wydychaj powietrze. Utrzymuj brodę na jednej wysokości. Powtórz ten ruch kilka razy i wykonaj to ćwiczenie na drugim ramieniu.
    • Ćwiczenie to usprawnia:
    • — słuch,
    • — pamięć,
    • — mowę,
    • — kontrolę ułożenia ciała w przestrzeni,
    • — rozluźnienie mięśni szyi.
    5.   ENERGETYCZNE ZIEWANIE
  • Połóż palce obu rąk na połączeniu żuchwy i szczęki (poczujesz to miejsce na otwierając i zamykając usta). Masuj te obszary jednocześnie szeroko otwierając i zamykając usta. Udawaj, że ziewasz i wydawaj relaksujące dźwięki ziewania.
    • Ćwiczenie to usprawnia:
    • — komunikację,
    • — skupienie,
    • — ekspresję mowy,
    • — odprężenie.
    6.   KAPTUREK MYŚLICIELA
  • Palcami obu rąk chwyć brzegi małżowin usznych. Masuj jednocześnie uszy rozwijając małżowinę uszną zaczynając od góry a kończąc na dolnych płatkach. Wykonaj to ćwiczenie 3 – 5 razy, na koniec rozciągnij ucho we wszystkich kierunkach.
    • Ćwiczenie to usprawnia:
    • — koordynację słuchowo–wzrokową,
    • — słuch,
    • — zdolności matematyczne,
    • — pamięć krótkoterminową,
    • — myślenie abstrakcyjne,
    • — odruch ustalenia głowy,
    • — rozluźnia napięcie kości czaszki.
    7.   POZYCJA DENNISONA (Pozycja Cooka)
  • I część
    Palcami obu rąk chwyć brzegi małżowin usznych. Masuj jednocześnie uszy rozwijając małżowinę uszną zaczynając od góry a kończąc na dolnych płatkach. Wykonaj to ćwiczenie 3–5 razy, na koniec rozciągnij ucho we wszystkich kierunkach.
  • II część
    Palce złącz opuszkami, stopy ustaw równolegle do siebie, oddychaj luźno i głęboko. Pozostań w tej pozycji około 1 minuty. Ćwiczenie można wykonywać na stojąco lub na siedząco.
    • Ćwiczenie poprawia:
    • — słuchanie,
    • — pewność siebie,
    • — rozluźnienie,
    • — pozytywne nastawienie.
    8.   PUNKTY POZYTYWNE
  • Palcami delikatnie dotknij punktów, które znajdują się na czole w połowie odległości miedzy brwiami a linią włosów. Zamknij oczy i pomyśl o sytuacji stresowej. Pozostań w tej pozycji aż emocje z nią związane opadną. Pozwól sobie na przeżycie tego stresu w wyobraźni. Oddychaj spokojnie aż do chwili, gdy poczujesz, że napięcie minęło, a ciało się rozluźniło.
    • Ćwiczenie to poprawia:
    • — kreatywne myślenie,
    • — rozluźnienie,
    • — komunikację,
    • — pamięć,
    • — pozytywne nastawienie,
    • — pewność siebie.
    9.   RYSOWANIE OBURĄCZ
  • Rysujemy oburącz symetryczne względem linii środka różne wzory. Możemy wydobywać różne dźwięki z grzechotek trzymanych w obu rękach.
    • Ćwiczenie to poprawia:
    • — koordynację ręka – oko w różnych polach widzenia,
    • — orientację przestrzenną i różnicowanie wzrokowe.
  • Dzięki systematycznym ćwiczeniom mózgu można nadrobić wiele niedostatków. PODCZAS ICH WYKONYWANIA POWINNIŚMY PIĆ DUŻO WODY.
    • WODA:
    • — wspomaga uczenie się i myślenie,
    • — podnosi energetykę naszego ciała,
    • — dotlenia mózg.

Gimnastykę mózgu stosuje się systematycznie nie tylko na zajęciach w szkole ale także w domu. Zatem jeszcze raz zapraszam Wszystkich do wspólnych ćwiczeń.   (bg–s)

>> Wstecz  | >> Dalej   | Strona Główna | Kontakt |