Piękne, brzydkie kaczątko.
Celem kolejnych zajęć „Pochwal się swoim talentem” w klasie II a oprócz wspierania procesu uczenia się ćwiczeniami z Gimnastyki Mózgu P. Dennisona było również włączenie naturalnego ruchu dziecka do twórczej ekspresji, rozwijanie jego wrażliwości, współod-czuwania i współprzeżywania.
Po powitaniu wszystkich uczniów, którzy: lubią przyrodę, kochają ptaki, lubią baśnie Andersena i lubią pić wodę dzieci rozpoczęły przygotowania do aktywnego słuchania. Po wypiciu kilku łyków wody uczniowie zamknęli oczy i wsłuchali się w słowa nauczyciela.
Jest piękny, słoneczny dzień. Do naszego pokoju wpadają promyki słońca. Wszyscy otwieramy oczy, przeciągamy się i szeroko ziewamy. Dzieci wykonały energetyczne ziewanie służące lepszemu skupieniu się).
Aby się trochę rozruszać wszyscy wykonali ruchy naprzemienne — wzmacniające organizm. Następnie wypili kilka łyków wody i wykonali ćwiczenie zwane Sową — służące wzmocnieniu percepcji słuchowej. Po wysłuchaniu baśni Andersena — pt. „Brzydkie kaczątko” z kolei naśladowali kaczątko pijące wodę, wykonując kolejno polecenia nauczycielki.
Rozluźniamy ramiona. Ręce kładziemy na stole (palce zwracamy lekko ku środkowi). Wdychamy powietrze i powoli unosimy głowę, szyję i łopatki. Wydychając powietrze opuszczamy głowę na pierś i powtarzamy cykl (Energetyzator). Pojedynczo i w parach uczniowie robili próbę siły rąk ( skrzydeł kaczątka) — (Aktywna ręka).
Potem dyskutowali w kręgu. Udzielali odpowiedzi na postawione pytania. — Kim było brzydkie kaczątko? — Jak wyglądało? — Co czuło? — W kogo się przeobraziło?
Kolejnym zadaniem dzieci było wyobrażenie sobie, że są pięknymi łabędziami o długiej szyi pijącymi wodę. Po wypiciu kilku łyków wykonywali kolejne polecenia.
- — Poruszajcie luźno głową, oddychając głęboko i miarowo.
- — Kreśląc głową najpierw małe kółka, a potem ósemki rozejrzyjcie się ciekawie wokół siebie (Leniwa ósemka).
- — Ruszając tylko głową popatrzcie jak najdalej w bok za siebie (Krążenie szyją).
- — Z wydechem pozwólcie luźno opaść głowie na klatkę piersiową.
- — Zróbcie wdech i powtórzcie ćwiczenie.
Po wykonaniu tych ćwiczeń nauczycielka drogą losową podzieliła uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy było przedstawić wylosowane zdarzenie z życia kaczątka.
- Kaczątko źle traktowane przez zwierzęta na podwórku;
- Przygoda z myśliwym i psami nad jeziorem;
- Brzydkie kaczątko w domu starej kobiety;
- Spotkanie z łabędziami.
W trakcie inscenizacji kolejnych scenek nauczycielka stosowała tzw. Stop klatkę.
Pytała wybranych uczniów: — Kim jesteś? — Co robisz? — Dlaczego to robisz?
Następnie nauczycielka przeprowadziła wizualizację. Po wypiciu kilku łyków wody ucznio-wie usiedli wygodnie w pozycji Dennisona. Zamknęli oczy, oddychali spokojnie i miarowo. Słuchali muzyki do baletu „Jezioro łabędzie” p. Czajkowskiego i spokojnych słów nauczycielki.
Wyobraź sobie, że jesteś pięknym łabędziem pływającym po lśniącej tafli jeziora. Podpływają do ciebie inne łabędzie. Witają się z tobą. Czujesz, że jesteś kochany podziwiany i bezpieczny. Powoli płyniecie dalej. Wspólnie wzbijacie się w powietrze. Z góry spoglądasz na jezioro, lasy, ukwiecone łąki i decydujesz się na powrót. Znowu osiadasz na jeziorze. Widzisz swoje piękne odbicie. Jesteś zadowolony z siebie i szczęśliwy. Znowu nabierasz ochoty do lotu, wzbijasz się w powietrze i szybujesz ku słońcu.
Po wprowadzeniu w temat, uczniowie rozpoczęli swoją indywidualną twórczość plastycz-ną, potem zrobili wystawę swoich prac (bg–s)
|