Publiczna
Szkoła Podstawowa nr 5
im. Jana Matejki
w Bochni

ul.Kazimierza Wielkiego 71
32–700 Bochnia
tel./fax (014) 6122391
e-mail: bochnia@ps5.pl
Rok powstania - 1962
 :. Strona główna 
 > Aktualności: 
 >> bieżące 
 >> wydarzenia 
 >> o nas w prasie 
 >> kalendarz 
 > Uczniowie: 
 >> w Samorządzie 
 >> piszą 
 >> na wycieczkach 
 >> w konkursach 
 > Zainteresowania: 
 >> kółka 
 >> kluby 
 > Sport w szkole 
 > Historia szkoły 
 > O Bochni 
 > Hymn szkoły 
 > Położenie szkoły 
 > Oferta 
 > Jan Matejko 
 > Galeria 
 > Archiwum 
 :.  Wstęp |  :.  Główne założenia innowacji |  :.  Cele |  :.  Opis innowacji |  :.  Korzyści z innowacji |  :.  Opis działań |
 :.  Ewaluacja |  :.  Uwagi |  :.  Bibliografia |  :.  Wybrane ćwiczenia |
 :.  Zakończenie innowacji |  :.  Wśród tańczących liści |
 :.  Morze, nasze morze |  :.  Jedziemy nad morze |  :.  Uczymy się recytować |  :.  Ciasteczkowy maraton |  :.  Dbamy o zdrowie |
 :.  Integracja pokoleń |  :.  Ruch to zdrowie |  :.  Chwalimy się swoim talentem |  :.  Bezpiecznie z Michałem Bębenkiem |
 :.  Muzyka w nas gra |  :.  W klubie „Bezpiecznego Puchatka” |  :.  Piękne, brzydkie kaczątko |  :.  Zimowe zabawy z kinezjologią |
 :.  Bocheński rzeźbiarz |  :.  Klasowa wigilia |  :.  Pomalujmy świat |  :.  Leśne opowieści |  :.  Leniwe ósemki |
 :.  Kinezjologiczne rymy |  :.  Z wizytą u pór roku |  :.  „Staruszek Czas i ptaki” |  :.  Robimy sałatki |  :.  Spacerem po lesie |
 Archiwalne: Pierwsze uczniowskie dowiadczenia drogą do wiedzy |

Piękne, brzydkie kaczątko.

Celem kolejnych zajęć „Pochwal się swoim talentem” w klasie II a oprócz wspierania procesu uczenia się ćwiczeniami z Gimnastyki Mózgu P. Dennisona było również włączenie naturalnego ruchu dziecka do twórczej ekspresji, rozwijanie jego wrażliwości, współod-czuwania i współprzeżywania.

Po powitaniu wszystkich uczniów, którzy: lubią przyrodę, kochają ptaki, lubią baśnie Andersena i lubią pić wodę dzieci rozpoczęły przygotowania do aktywnego słuchania. Po wypiciu kilku łyków wody uczniowie zamknęli oczy i wsłuchali się w słowa nauczyciela.

Jest piękny, słoneczny dzień. Do naszego pokoju wpadają promyki słońca. Wszyscy otwieramy oczy, przeciągamy się i szeroko ziewamy.
    Dzieci wykonały energetyczne ziewanie służące lepszemu skupieniu się).
Aby się trochę rozruszać wszyscy wykonali ruchy naprzemienne — wzmacniające organizm.
    Następnie wypili kilka łyków wody i wykonali ćwiczenie zwane Sową — służące wzmocnieniu percepcji słuchowej. Po wysłuchaniu baśni Andersena — pt. „Brzydkie kaczątko” z kolei naśladowali kaczątko pijące wodę, wykonując kolejno polecenia nauczycielki.
Rozluźniamy ramiona. Ręce kładziemy na stole (palce zwracamy lekko ku środkowi). Wdychamy powietrze i powoli unosimy głowę, szyję i łopatki. Wydychając powietrze opuszczamy głowę na pierś i powtarzamy cykl (Energetyzator).
    Pojedynczo i w parach uczniowie robili próbę siły rąk ( skrzydeł kaczątka) — (Aktywna ręka). Potem dyskutowali w kręgu. Udzielali odpowiedzi na postawione pytania.
    — Kim było brzydkie kaczątko?
    — Jak wyglądało?
    — Co czuło?
    — W kogo się przeobraziło?

Kolejnym zadaniem dzieci było wyobrażenie sobie, że są pięknymi łabędziami o długiej szyi pijącymi wodę. Po wypiciu kilku łyków wykonywali kolejne polecenia.

  • — Poruszajcie luźno głową, oddychając głęboko i miarowo.
  • — Kreśląc głową najpierw małe kółka, a potem ósemki rozejrzyjcie się ciekawie wokół siebie (Leniwa ósemka).
  • — Ruszając tylko głową popatrzcie jak najdalej w bok za siebie (Krążenie szyją).
  • — Z wydechem pozwólcie luźno opaść głowie na klatkę piersiową.
  • — Zróbcie wdech i powtórzcie ćwiczenie.
    Po wykonaniu tych ćwiczeń nauczycielka drogą losową podzieliła uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy było przedstawić wylosowane zdarzenie z życia kaczątka.
  1. Kaczątko źle traktowane przez zwierzęta na podwórku;
  2. Przygoda z myśliwym i psami nad jeziorem;
  3. Brzydkie kaczątko w domu starej kobiety;
  4. Spotkanie z łabędziami.
    W trakcie inscenizacji kolejnych scenek nauczycielka stosowała tzw. Stop – klatkę. Pytała wybranych uczniów:
    — Kim jesteś?
    — Co robisz?
    — Dlaczego to robisz?

Następnie nauczycielka przeprowadziła wizualizację. Po wypiciu kilku łyków wody ucznio-wie usiedli wygodnie w pozycji Dennisona. Zamknęli oczy, oddychali spokojnie i miarowo. Słuchali muzyki do baletu „Jezioro łabędzie” p. Czajkowskiego i spokojnych słów nauczycielki.

Wyobraź sobie, że jesteś pięknym łabędziem pływającym po lśniącej tafli jeziora. Podpływają do ciebie inne łabędzie. Witają się z tobą. Czujesz, że jesteś kochany podziwiany i bezpieczny. Powoli płyniecie dalej. Wspólnie wzbijacie się w powietrze. Z góry spoglądasz na jezioro, lasy, ukwiecone łąki i decydujesz się na powrót. Znowu osiadasz na jeziorze. Widzisz swoje piękne odbicie. Jesteś zadowolony z siebie i szczęśliwy. Znowu nabierasz ochoty do lotu, wzbijasz się w powietrze i szybujesz ku słońcu.

Po wprowadzeniu w temat, uczniowie rozpoczęli swoją indywidualną twórczość plastycz-ną, potem zrobili wystawę swoich prac (bg–s)

>> Wstecz  | >> Dalej   | Strona Główna | Kontakt |