|
|||||||
![]() |
|
Archiwalne:
:. Wstęp | :. Opis zasad innowacji | :. Cele główne | :. Cele edukacyjne | :. Program pracy | :. Sposób realizacji | :. „Bądź hak Matejko” | :. Pisanka z Solnego Grodu | :. Wywiad z dziennikarzem | :. Ubiory szlacheckie w czasach baroku | :. Na planie filmowym | :. Weekend z zabytkami | :. Piknik historyczny | :. Legendy o królu | :. Wjazd króla | :. Ślady króla Kazimierza Wielkiego | :. Meandry sztuki | :. W muzeum i w bazylice | :. Bocheński Dzień św. Mikołaja | :. Wieczór żywej historii | :. Odwiedziny Wikingów | :. W muzeum motyli | :. Aukcja darów | :. Sztuka tańca | :. Kaplica św. Rozalii | :. Dzień Przewodnika | :. Jan Matejko i Bochnia | :. Szlak architektury drewnianej | :. Piękno minione | :. Bocheński dzień św. Mikołaja | :. Cmentarz na ul. Orackiej | :. Ludwik Stasiak na tle swej epoki | :. Akt lokacyjny | Innowacja pedagogiczna – „HISTORIA KULTURY I SZTUKI ZIEMI BOCHEŃSKIEJ” Autor – mgr inż. arch. Agata Kufta–Pletty „Sztuka jest obecnie dla nas pewnego rodzaju orężem w ręku [..] I. WSTĘPGłównym założeniem wprowadzenia innowacji pedagogicznej „Historia kultury i sztuki ziemi bocheńskiej” był pewien rodzaj posługi, patriotycznego obowiązku wobec naszej „małej ojczyzny”, którą jest ziemia bocheńska. Umożliwienie uczestniczenia przez uczniów w tejże innowacji daje im możliwość godnego reprezentowania imienia naszej szkoły – Jana Matejko, tym bardziej, że ten wybitny malarz historyczny był mocno związany z najstarszym miastem w Małopolsce – Bochnią, Nowym Wiśniczem i całą ziemią bocheńską. Innowacja pedagogiczna „Historia kultury i sztuki ziemi bocheńskiej” jest propozycją innowacji makrosystemowej mającą zastosowanie do rozwiązywania makrostrukturalnych problemów edukacji, jest jej nowym sposobem – nauką poprzez kulturę i sztukę. Innowacja ta jest uzupełnieniem i poszerzeniem wiedzy z zakresu przedmiotów nauczania zawierających elementy kultury i sztuki. Uzupełnienie polega na zmianach w doborze i układzie treści kształcenia poszczególnych przedmiotów i jest zgodne z zatwierdzonymi programami nauczania. Rozszerzenie polega na nowym sposobie edukacji poprzez współpracę ze środowiskiem. Tym samym nowatorskie rozwiązania innowacji są zawarte w sferze proponowanej i organizacji. Nauczycielom zostają przydzielone obszary działania zarówno w sferze swojego przedmiotu nauczania jak i działalności pozaszkolnej zgodnej z wykonywanym zawodem i ich zainteresowaniami. Wyznaczone zadania poszczególni nauczyciele wraz z uczniami realizują na lekcjach jako uzupełnienie programu nauczania przedmiotów, kółkach zainteresowań i klubach, w szkole oraz poza terenem szkoły w różnych placówkach kulturalno–oświatowych na terenie miasta. II. OPIS ZASAD INNOWACJI
III. CELE GŁÓWNEInnowacja pedagogiczna „Historia kultury i sztuki ziemi bocheńskiej” ma na celu przy-gotowanie ucznia do czynnego udziału w życiu kulturalnym, rozumianym jako percepcja jak i autoekspresja. Służyć ma temu szeroko rozumiana integracja sztuki z innymi przedmiotami z bloku humanistycznego. Zajęcia prowadzone w ramach innowacji powinny być procesem uświadamiania dziecku jego udziału w kulturze. Szeroko pojęta kultura nadaje sens wszelkim działaniom. Edukacja poprzez poznanie kultury i sztuki ziemi bocheńskiej ma na celu wszechstronny rozwój harmonijnej, zintegro-wanej, pełnej i twórczej osobowości ucznia. Dzięki teorii praktyka przestaje być ślepym działaniem, dzięki praktyce teoria nie jest nudzącą wiedzą encyklopedyczną. Pozostaje to zgodne z tendencjami we współczesnej oświacie, która kładzie nacisk na wyposażenie uczniów nie tylko w wiedzę, ale w zasób umiejętności praktycznych. Wiedza przekazywana na zajęciach w ramach blokowego systemu przedmiotowego będzie przekazywana w sposób nowatorski i twórczy. Innowacja ta proponuje metody oparte na zasadzie aktywnej percepcji i pełnej twórczej ekspresji. Niewątpliwie celem tych działań jest: kształcenie w uczniach twórczej postawy, rozumianej jako zespół dyspozycji poznawczych, emocjonalno–motywacyjnych i działaniowych, który zapewni im w przyszłości możliwość reorganizowania dotychczaso-wych doświadczeń, odkrywania i tworzenia czegoś [rzeczy, idei, sposobu postrzegania świata] odmiennego i wartościowego. Ważne jest także rozwijanie umiejętności porozu-miewania się ze środowiskiem kulturalnym ziemi bocheńskiej, nawiązywaniem kontaktów oraz współdziałaniu i tworzeniu. Edukacja poprzez kulturę i sztukę własnego regionu ma duże szanse stać się motorem rozwoju społecznego. Aby tak się stało potrzebne jest przygotowane społeczeństwo, a przede wszystkim przygotowanie młodego pokolenia. Ważne jest więc odwołanie się w procesie edukacji do wspólnej tradycji, historii i sztuki danego regionu. Istotne jest również to, aby młody człowiek poczuł przynależność do swej ziemi, do swojej „małej ojczyzny”, gdyż patriotyzmu należy się uczyć poprzez rozbudzanie miłości do swojego najbliższego regionu tj. ziemi bocheńskiej. IV. CELE EDUKACYJNE
V. PROGRAM PRACYW ramach innowacji pedagogicznej „Historia kultury i sztuki ziemi bocheńskiej”, obejmującej 3 – letni sposób realizacji oraz bardzo szeroki zakres działań, został opracowany przykładowy program pracy. Trudno byłoby przedstawić go w sposób szczegółowy, gdyż innowacja ta oprócz tego, że opiera się na jednostkach lekcyjnych, to głównym jej założeniem jest współpraca ze środowiskiem. Więc ważne jest to co proponują ośrodki kulturalne w swojej trzyletniej pracy, w czasie kiedy będzie realizowana innowacja. Szkoła nasza będzie się integrować z ziemią bocheńską poprzez swój udział w tych programach. Pozwoli na to stała obserwacja, kontakt, co ma duży wpływ na uczenie istnienia w kulturze w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka. VI. SPOSÓB REALIZACJI – ROK SZKOLNY 2008/2009
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|