„Owce w sieci”
Komputery i telefony komórkowe stały się obecnie ważnym i prawie nieodłącznym elementem życia dzieci. Korzystanie z tych urządzeń może mieć dla nich zarówno dobre, jak i złe skutki. Nowe technologie otwierają wiele pozytywnych możliwości, ale niosą też problemy i zagrożenia bezpieczeństwa.
Badania wskazują, że najczęściej wymienianymi zagrożeniami w Internecie w Polsce jest kontaktowanie się z nieznajomymi i cyberprzemoc. Dzieci powinny znać zagrożenia świata wirtualnego i wiedzieć, jak sobie z nimi radzić. Powszechną potrzebą staje się edukacja coraz młodszych dzieci w zakresie korzystania z nowych technologii.
W trosce o bezpieczeństwo naszych najmłodszych uczniów zostały zorganizowane w szkole spotkania z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Bochni. Sierżant sztabowy p. Anna Jędrecka i sierżant p. Michał Bajda przeprowadzili dla uczniów ciekawe lekcje w oparciu o zestaw filmów animowanych pod wspólnym tytułem „Owce w Sieci”. Poszczególne króciutkie filmiki odwoływały się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Występują w nich: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce oraz złe wilki. W kreskówkach jest nawiązanie do motywów ludowych, akcja rozgrywa się w szałasie na hali, bohaterowie posługują się językiem gwarowym. Opowieści te jednak odzwierciedlają współczesny styl życia.
Zaprezentowanych zostało 9 filmików o następujących tytułach i problematyce:
- „Bez kożuszka”. Publikacja nagich zdjęć i nagrań w Internecie.
- „Tajemniczy przyjaciel”. Uwodzenie przez Internet — grooming.
- „Białe owce”. Dyskryminacja i rasizm w Internecie.
- „Nie tańcz z wilkami”. Wykorzystywanie fotografii i nagrań wideo.
- „Dziewięćdziesiąt dziewięć”. Łańcuszki szczęścia.
- „Bekanie”. Internet pamięta błędy z przeszłości.
- „Mała miss”. Anoreksja, internetowe przepisy na urodę.
- „Zemsta”. Prześladowanie w Internecie — cyberstalking.
- „Papla”. Wyłudzanie danych osobistych i informacji majątkowych.
Zakończenie każdej bajki zawierało morał I podpowiedź, jak uniknąć zagrożeń.
Podsumowaniem zajęć było zwrócenie uwagi dzieciom na netykietę, czyli zasady dobrego wychowania i zachowania w wirtualnym świecie.(Lucyna Kozioł) |