Bezpieczna Szkoła — Bezpieczny Uczeń
Późną jesienią 2011 roku redakcje miesięczników „Monitor Unii Europejskiej” i „Adwokat Rodzinny” oraz Fundacja Państwo Obywatelskie ogłosiły ogólnokrajowy konkurs dla szkół wszystkich stopni pod nazwą „BEZPIECZNA SZKOŁA — BEZPIECZNY UCZEŃ”. Do Komitetu Honorowego zaproszeni zastali: Minister Edukacji Narodowej, Minister Sprawiedliwości, przedstawiciele Sejmu i Senatu, przedstawiciele Kuratoriów Oświaty, Komendant Główny Policji, Rektorzy i Dziekani uczelni pedagogicznych, naukowcy, przedstawiciele organizacji obywatelskich, samorządów terytorialnych, stowarzyszeń nauczycielskich.
Hasłem konkursu jest: Prawo, Przyjaźń, Tolerancja.
Celem konkursu jest spopularyzowanie wśród uczniów zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw człowieka, tolerancji oraz przeciwdziałanie patologiom.
Konkurs ma służyć równocześnie podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów. W całym kraju do konkursu przystąpiło ok. 1600 szkół.
Nasza szkoła również zgłosiła się do konkursu i zgodnie z regulaminem przyjęła na siebie realizację 10 następujących zadań, które należy wykonać w każdej klasie do końca marca 2012 roku.
- Przeprowadzenie debaty na temat: Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z tes-tem sprawdzającym wiedzę uczniów;
- Przeprowadzenie konkursu: Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otocze-niu, by poprawić relacje między ludźmi;
- Przeprowadzenie spotkań z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ra-tunkowego na temat: Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielanie pomocy, obrona konieczna;
- Przeprowadzenie pogadanek na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne;
- Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Tytoń, narkotyki, dopalacze — jak się przed nimi bronić;
- Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Kibole, grupy podwórkowe — co robić, jak rozpoznajesz zagrożenie, jak bronić się przed wciągnięciem do „paczki”;
- Przeprowadzenie konwersatoriów pod hasłem: Mój przyjaciel jest inwalidą — jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność;
- Przeprowadzenie konwersatoriów pod hasłem: Nie jesteś sam;
- Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...;
- Wykonanie dowolnego zadania dotyczącego kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.
Wykonanie wszystkich zadań i otrzymanie wysokiej punktacji za poszczególne działania będzie szansą na ubieganie się o tytuł Bezpiecznej Szkoły.
Udział w konkursie to duże przedsięwzięcie aktywizujące do współpracy całą społecz-ność szkoły. Wychowawczyniom i nauczycielom zostały przydzielone zadania konkursowe, w których biorą udział wszyscy uczniowie. Całością działań koordynuje pedagog szkolny. (LK)
|