Dzień Szkoły bez Przemocy
– słowo do Rodziców i Nauczycieli
W poniedziałek 6 czerwca obchodziliśmy Dzień Szkoły bez Przemocy. Jak co roku był to czas szczególnie nakierowany na działania zapobiegające przemocy i agresji w szkole oraz w naszych domach.
Tym razem nasze działania i refleksje koncentrowały się wokół praw dziecka zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
Przypomnę, że ten bardzo ważny dokument został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r. Wszedł on w życie 2 września 1990 r., w mo-mencie ratyfikowania go przez dwudzieste państwo. W Polsce obowiązuje od 1991 r.
Konwencja o Prawach Dziecka jest wielo-stronną umową międzynarodową z dziedziny praw człowieka, zawierającą katalog praw dziecka, jako istoty ludzkiej. Nazywa się ją światową konstytucją praw dziecka. Składa się z preambuły zawierającej 13 paragrafów oraz trzech części zawierających 54 artykuły. Jest dokumentem, który ma chronić dzieci przed przemocą, przejawami okrucieństwa, wyzysku, a także przed demoralizacją i zanied-bywaniem. Prawa zawarte w Konwencji można podzielić na: osobiste, socjalne, polityczne i specjalne.
Dorośli niesłusznie obawiają się, że dzieci znając swoje prawa zbuntują się przeciwko nim, co w efekcie zaszkodzi ich właściwemu wychowaniu. Dziecko świadome swoich praw rozumie, że inni też mają prawa i ta wiedza może wychowanie ułatwić. Uczenie przestrzegania praw innych ludzi i radzenia sobie w sytuacji naruszania praw własnych jest ważnym elementem przygotowania do życia w społeczeństwie demokratycznym.
Do uczniów
W poniedziałek 6 czerwca w każdej klasie wychowawczynie przeczytały historyjkę przy-bliżającą jedno prawo zawarte w Konwencji i pokierowały rozmową o nim. Następnie ucznio-wie zilustrowali prawo techniką kolaż. Powstała galeria niepowtarzalnych plakatów pod wspólnym tytułem: Wokół Konwencji o Prawach Dziecka.
Poszczególne klasy pracowały nad następującymi zagadnieniami:
- klasa Ia — Prawo do wychowania w rodzinie,
- klasa Ib — Zasada równości,
- klasa IIa — Zasada poszanowania godności,
- klasa IIb — Prawo do nauki,
- klasa IIIa — Prawo do życia bez przemocy,
- klasa IIIb — Prawo do wypowiedzi,
- klasa IVa — Prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
- klasa IVb — Prawo do prywatności,
- klasa Va — Prawo do nazwiska,
- klasa Vb — Prawo do życia i rozwoju,
- klasa IVb — Prawo do tajemnicy korespondencji,
- klasa Va — Prawo do stowarzyszania się,
- W oddziale przedszkolnym był „Przylot kosmitów” i wyjaśnienie przybyszowi z Kosmosu, jakie zasady powinien wobec nich przestrzegać.
Ja wykonałam napis: Ja mam prawa. Ty masz prawa. On ma prawa... Zachęcam do oglądnięcia wystawy. (LK)
|