Publiczna

> Jan Matejko
 > Galeria
 > Archiwum

(Marcin Setlak z klasy VI a)

Moje spotkanie z Ukrainą.

W dniach 19 – 25 kwietnia 2010 roku w ramach wymiany międzynarodowej Projektu Polsko–Ukraińskiej Współpracy Szkół „Razem w Przyszłość” Bochnia – Borszczów delegacja naszej szkoły w składzie dyrektor Jerzy Sumara, wicedyrektor Ewa Gardziel, opiekun Bożena Górna–Setlak oraz przedstawiciele społeczności uczniowskiej wspólnie z delegacjami Publicznych Szkół Podstawowych nr 2 i nr 7 – wyruszyła w długą podróż na Podole do zachodniej Ukrainy.

Wyjechaliśmy w poniedziałek wcześnie rano. Jechaliśmy bardzo długo, robiąc po drodze krótsze i dłuższe postoje. W czasie podróży podziwialiśmy widoki za szybami autokaru oraz zawieraliśmy nowe przyjaźnie z uczniami sąsiednich bocheńskich podstawówek. Po przyjeździe na miejsce bardzo serdecznie powitał nas mer miasta Borszczów Iwan Stiepanycz Baszniak i dyrektorzy zaprzyjaźnionych szkół. Zaproszono nas na powitalną kolację, potem przydzielono nam pokoje i każdy po wieczornej toalecie udał się na zasłużony odpoczynek.

We wtorek zostaliśmy serdecznie powitani przez dyrekcję, nauczycieli i młodzież naszej partnerskiej szkoły tj. Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Borszczowie. Przygotowano dla nas specjalny program artystyczny . Ukraińscy koledzy śpiewali różne pieśni, tańczyli, pokazywali sztuki walki. Urzekli nas swoim wdziękiem, serdecznością, niezwykle kolorowymi strojami i życzliwymi uśmiechami. >>> więcej

Po części artystycznej zwiedzaliśmy szkołę, uczestniczyliśmy w międzynarodowej lekcji języka angielskiego, która była dla nas ciekawym przeżyciem i doświadczeniem. Braliśmy także udział w zawodach sportowych, które dostarczyły wszystkim dużo śmiechu i radości. Nie było przegranych. Wszyscy czuli się zwycięzcami. Na koniec pobytu w szkole zasadziliœmy drzewo przyjaźni, które będzie tak długo rosło jak rozkwitała będzie nasza przyjaźń. W niebo wypuszczono balony w kolorach naszych flag narodowych. Wspólne pamištkowe zdjęcia, uściski dłoni, niezwykła serdeczność i gościnność naszych gospodarzy na długo pozostanie w naszych pamięciach. Po obiedzie zwiedzaliśmy miasto, miejscowe muzeum, kościół polski i okoliczne cerkwie.

W środę zwiedzaliśmy „perłę Podola” zwaną inaczej „kwiatem na kamieniu”. Tak miejsco-wi nazywają Kamieniec Podolski wznoszący się ponad skalistymi brzegami powoli niosącego swoje wody Smotrycza. We współczesnych granicach miasta łuki rzeki stwarzają trzy półwyspy, na których położone są stare dzielnice miasta – Stare Miasto, Ruskie i Polskie Folwarki. Wycieczka miastem rozpoczęła się od placu Polski Rynek, gdzie wznosi się gmach Ratusza. W przeszłości odbywały się tutaj narady polskiego magistratu, obecnie znajdują się tutaj wystawy muzealne, odbywają się ważne miejskie przedsięwzięcia, koncerty i imprezy.

W przeszłości Kamieniec nazywano „miastem trzech narodowości” ponieważ mieszkali tutaj Ukraińcy, Polacy i Ormianie. Każda z tych wspólnot narodowych posiadała własny samorząd i sądownictwo. Niedaleko od Polskiego Rynku znajdują się budowle dwóch klasztorów zakonów dominikańskiego i franciszkańskiego. Nieco dalej znajduje się serce miasta to jest katedra św. Apostołów Piotra i Pawła i Stara Twierdza. Najstarszy jej opis pochodzi z 1494 roku. Byliśmy zafascynowani pięknymi widokami, które odkrywaliśmy za każdym zakrętem Smotrycza W Starym mieście znajduje się przeszło 150 cennych zabytków historycznych i kulturalnych. W 1998 roku utworzono tu Narodowy historycznie – architektoniczny rezerwat „Kamieniec”. >>> więcej

Z Kamieńca udaliśmy się do Chocimia będącego jednym z najstarszych miast Ukrainy, przycišgającym turystów z całego świata. Miasto to stało się głównym przyczółkiem obrony Rzeczpospolitej przed turecką nawałą. We wrześniu 1621 roku pod murami warowni rozegrały się wydarzenia słynnej pierwszej wojny Chocimskiej, która okryła sławą Kozaków zaporskich i ich hetmana Petra Konaszewicza–Sahajdacznego i stała się zupełnie przełomowym momentem w historii Osmańskiego imperium. W ciągu wojny Chocimskiej polsko–litewsko–kozackie wojska hetmana Jana Karola Chodkiewicza oraz Zaporskie wojsko hetmana Sahajdacznego wspólnie odbiły liczne ataki dwustutysięcznej turecko–tatarskiej armii.

Dzisiejszy Chocim jest jednym z największych miast obwodu Czerniowieckiego, ważnym przemysłowym, turystycznym i kulturalnym ośrodkiem Bukowiny. Ze względu na bogate tradycje historyczne miasta w roku 2000 Gabinet Ministrów Ukrainy podjął decyzję o utworzeniu Historyczno–Architektonicznego Rezerwatu „Twierdza Chocimska”.

Po powrocie z wycieczki udaliśmy się na kolację, a potem jeszcze była dyskoteka. Zatem na brak zajęć nie mogliśmy narzekać.

W czwartek zwiedzaliśmy Czerniowce. Podziwialiśmy kościoły, pomniki, cerkwie, uniwersytet i inne piękne zabytki tego urokliwego miasta. Wszędzie robiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia, żeby na dłużej utrwalić te niezwykłe miejsca. Oczywiście kupowaliśmy sobie różne pamiątki, w mniejszych i większych sklepach. >>> więcej

W piątek zwiedzaliśmy piękną jaskinię Kryształową. Po obiedzie poszliśmy do Szkoły Muzycznej na koncert pieśni ukraińskiej. W ciszy i skupieniu słuchaliśmy każdego utworu. Wykonawców nagradzaliśmy zasłużonymi gromkimi brawami. >>> więcej

Sobota to dzień, w którym zwiedzaliśmy Lwów – największe miasto zachodniej Ukrainy, miasto, które zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Przewodnik mówiący w języku polskim oprowadzał nas po uroczych zakątkach starego miasta, pokazywał różne zabytki, objaśniał, opowiadał w niezwykle ciekawy sposób. Nie zapomnieliśmy o Cmentarzu Łyczakowskim. Spacerujšc jego alejkami przystawaliśmy nad grobami naszych znanych rodaków np. Marii Konopnickiej, Gabryieli Zapolskiej, Władysława Bełzy i innych. Zwiedziliśmy również polski cmentarz wojskowy (Orląt). W późnych godzinach wieczornych udaliśmy się w drogę powrotną do Bochni. >>> więcej

Wyjazd na Ukrainę był dla mnie niezwykłym doświadczeniem. Mimo trudu podróży sprawił mi ogromną przyjemność. Poznałem wielu nowych kolegów i koleżanek. Zobaczyłem zwyczajne życie moich zagranicznych przyjaciół. Spotkałem się z wielką serdecznością, miłym przyjęciem a także zwiedziłem wiele ciekawych, zabytkowych, mających wielką wartość historyczną miejsc.